Spesialisert på eksosanlegg

Trenger du reparasjon av eksosanlegget, eller kanskje du burde skifte eksosanlegg?

Alle typer eksosanlegg

Trenger du reparasjon av eksosanlegget, eller kanskje du burde skifte eksosanlegg? Vi foretar en rekke service på alle typer eksosanlegg i Fredrikstad. Våre ansatte sjekker ditt anlegg gratis, og om det er noe å sette fingeren på, så gir vi deg et godt tilbud på jobben. Våre samarbeidspartnere leverer eksosdeler med høy kvalitet og levetid, og vi har stortsett ting på lager, ellers så er det kort leveringstid på det meste.

Vi foretar oss:

  • Standard eksosanlegg
  • Skreddersydde eksosanlegg
  • Reparasjon
  • Eksoshaler og styling
  • Bøyer eksosrør fra 1,5” til 3”
  • Gratis sjekk
  • Pakninger og oppheng til eksosanlegg

Vår samarbeidspartner, Veng Karosserideler importerer og selger eksosanlegg fra kvalitetsleverandøren Bosal. Bosal er en av verdens største produsenter av eksosanlegg og eksosdeler og er det mest solgte eksosanlegget i Norge. Bosal leverer deler til de fleste biler.

Gratis sjekk av eksosanlegget!

Stikk innom oss i Østkilen 2A, eller ring oss på tlf. 69 33 05 00. Vi sjekker eksosanlegget gratis og bytter ut defekte deler på dagen. 30 års erfaring, serviceinnstilte ansatte og lave priser. Velkommen til oss!

Tilbud på rustfrie endestusser!

Vi gir 10% rabatt på rustfrie endestusser. Pynt opp bilen din med en pen blank eksoshale. Vi tilpasser alle typer, enkle eller doble. Priser fra ca. kr. 500.- og oppover + mva.

Ofte stilte spørsmål

Hvis du ikke finner svar på det du lurer på er det bare å ta kontakt!

Hvor mye koster det å skifte eksosdeler?

Det er store prisforskjeller på å skifte eksosdeler. Bosal er en kvalitetsleverandør som er et godt alternativ til det originale eksosanlegget. Bosal er konkurransedyktig på pris!

Hvor lang tid tar det å skifte eksosanlegg?

Tiden vil variere fra bilmodell til bilmodell, og er også avhengig av hvor mange eksosdeler som skal skiftes ut.

Hva er fri eksos?

Ordet frieksos betyr at eksos frigjøres før den kommer til eksosanleggets ende. Har kjøretøyet frieksos, er det lekasje i eksosanlegget. Det kan være sprekker eller hull i rør, pakninger, katalysator eller lyddemper. Det kan også skyldes utette overganger/skjøter mellom eksosanleggets komponenter, eller for kort endestykke på eksosanleggets totale lengde.

Symptomer er ofte høyt støynivå, men det er ikke alltid tilfelle. Frieksos fører til tap av motoreffekt, og kan føre til brann. I enkelte tilfeller der frieksos forekommer uten at støynivået øker, kan dette ha fatale følger. Biler er som kjent ikke helt tette, så selv en liten lekkasje i eksosanlegget, kan føre til at giftige gasser fra eksosen, slipper inn i bilen. En av de farligste gassene er CO, eller karbonmonoksyd, eller kullos, som det også kalles.

Symptomer på eksosforgiftning er ofte kvalme, svie i øyne, og tretthet. Som førstehjelp ved forgitning, må en sørge for frie luftveier og rikelig med frisk luft, og tilkall lege.

Kontroller anlegget

For å utføre en kontroll av eksosanlegget, kan en se etter små sotmerker langs rør og lyddempere, samt i eksosanleggets skjøter. Sot skal ikke forekomme på eksosanleggets utside, så om det er synlig, må det byttes ut snarest. Eksosanleggets enderør skal stikke minst 5 mm utenfor bilens inder del av bakskjerm eller bakre støtfanger, for at gassene ikke skal kunne sive inn i bagasjerom og kupè.

En annen enkel test, er å starte motoren, og hoøde for eksosanleggets enderør – Stopper motoren, er eksosanlegget tett, mens et opprustet eksosanlegg kan sprekke med en smell. Denne testen, er ikke mulig på dieselbiler, da motorens kompresjon er så høy, at du ikke vil klare å holde imot eksostrykket.

Kilde: Motorlære og varmeteknologi, Jarle Johannessen, 2002